ムラティ・スルヨダルモ『BORROW + EXERGIE – butter dance』 / "BORROW + EXERGIE – butter dance" by Melati Suryodarmo | Peatix tag:peatix.com,2011:1 2021-11-17T15:05:49+09:00 Peatix Performing Arts Meeting in Yokohama ムラティ・スルヨダルモ『BORROW + EXERGIE – butter dance』 / "BORROW + EXERGIE – butter dance" by Melati Suryodarmo tag:peatix.com,2015:event-65774 2015-02-13T18:30:00JST 2015-02-13T18:30:00JST 『BORROW』は『シシュポス』の制作へとつながったさまざまな影響や背景の断片をパフォーマンスへとまとめた作品。『シシュポス』は振付作品を制作するために継続的に行っているリサーチで、記憶の容器としての身体に注目し、神懸かりの状態に現れる動きを身体がどのように記憶しているのかを探ります。本パフォーマンスには『EXERGIE – butter dance』などスルヨダルモの過去の作品の部分を実演してみせるデモンストレーションも含まれています。BORROW consists of fragments that are put together in a performative presentation based on different influences and backgrounds that led her to create Sisyphus, an ongoing research for a choreography piece, which focuses on the body as a container of memories and how the body can remember its movements that appeared when it was under the condition of shamanistic possession. The presentation will include demonstrations of movements and parts of Suryodarmo’s previous works, including EXERGIE – butter dance.ムラティ・スルヨダルモムラティ・スルヨダルモのパフォーマンスは、身体とそれが帰属する文化、環境との間の関係をテーマにしている。その場にいることを通して彼女は物事を編集し、抽出し、観念化し、そしてそれを動きへと変換していく。文化や社会、政治的な事柄をも取り込み、自身の心と体で表現する。身体を使うだけでなく美術の要素も取り入れ、アイデンティティやエネルギー、政治、そして身体と環境の関係について語る。 ドイツのブラウンシュヴァイク美術大学で古川あんず、マリナ・アブラモヴィッチの下で学ぶ。1996年より数多くの国際的なフェスティバルや展覧会に参加している。第50回ヴェネツィア・ビエンナーレ(2003)、アイルランド近代美術館『Marking the Territory』展(2001)、アムステルダム・ヴァン・ゴッホ美術館『エゴン・シーレの人生』展(2005)を始め、ビデオブラジル(サンパウロ)、ワールドカルチャーセンター(HKWベルリン)、第52回ヴェネツィア・ビエンナーレ・ダンスフェスティバル、イタリア・ボルツァーノの『マニフェスタ7』展(2008)、イントランジット・フェスティバル(HKWベルリン、2009)、トロントのルミナート芸術フェスティバル(2012)などでも作品を発表している。ここ6年間はインドネシアや東南アジア各国でも作品を発表。インドネシア・ソロのパデポカン・レマ・プティ学校では2007年より毎年、パフォーマンス・アート・ラボラトリー・プロジェクト、および「undisclosed territory」パフォーマンスアートフェスティバルを企画運営している。Melati Suryodarmo’s performances have been dealing with the relationship between a human body, a culture in which it belongs to and a constellation where it lives. Through the presence, she compiles, extracts, conceptualized and translates some phenomenon or subjects into movement, actions, and gestures that are specified to her performance. Melati Suryodarmo´s performances concern with cultural, social and political aspects, in which she articulates through her psychological and physical body. Her performances feature elements of physical presence and visual art to talk about identity, energy, politics and relationships between the body and its environments. Melati Suryodarmo studied at the Hochschule für Bildende Künste Braunschweig, Germany under Anzu Furukawa and Marina Abramovic. Suryodarmo has presented her works in various international festivals and exhibitions since 1996, including the 50th Venice Biennale 2003, Marking Territory, IMMA Dublin. In 2005, Melati Suryodarmo has performed at the Van Gogh Museum Amsterdam, during the Exhibition of the Life of Egon Schiele; Videobrasil Sao Paolo, and at Haus der Kulturen der Welt Berlin. She also performed at the 52nd Venice Biennale dance Festival (2007), KIASMA Helsinki (2007), Manifesta7, in Bolzano, Italy (2008), InTransit Festival, HKW Berlin (2009), Luminato Festival of the Arts, Toronto, 2012. Since the last six years, Suryodarmo has been presenting her works in Indonesia and other South East Asian countries. For the Padepokan Lemah Putih Solo Indonesia, she has been organizing an annual Performance Art Laboratory Project and “undisclosed territory” performance art event in Solo Indonesia since 2007.