Saint-Saens Champagne Concert | Peatix tag:peatix.com,2011:1 2019-11-01T12:50:21+09:00 Peatix 東京シンフォニア Tokyo Sinfonia Saint-Saens Champagne Concert tag:peatix.com,2018:event-384065 2018-06-13T19:00:00JST 2018-06-13T19:00:00JST Our programme:Ouverture de La Jeunesse d’HerculeConcerto No. 2 for Violin & Strings in C MajorOuverture de La Princess JuaneSymphony for Strings in A Major, from Op. 55ヘラクレスの青年時代ヴァイオリン協奏曲第2番「黄色い王女」序曲弦楽のための交響曲 イ長調 作品55よりOur featured composer (English follows)カミーユ・サン サーンス (1855-1921)2歳でピアノと出会い、神童ぶりを発揮し、3歳半になる前に最初の作曲をした。長い人生を通して、コンサートピアニスト、指揮者、ヨーロッパ有数のオルガン奏者など、多方面に及び活躍した。音楽評論も書き、国民音楽協会の総裁を務め、頻繁に旅行もし、86歳で亡くなるまで苦もなく作曲を続けた。サン=サーンスは、生前に音楽活動によって富と名声を得ることができた数少ない音楽家の1人である。ヘラクレスの青年時代リストに追随し、サン=サーンスは、当時のフランスにおいて革新的な様式の交響詩を4つ作曲した。ヘラクレスの青年時代(1877年)は、4作のうち最後で最長の交響詩であり、ヘラクレスが、快楽と徳行との岐路に立つ様子を表現している。美しい精霊や酒宴の悦楽の誘惑を退け、青年は戦いの道を選ぶ。ヴァイオリン協奏曲第2番 ハ長調サン=サーンスは、ヴァイオリン協奏曲3曲、チェロ協奏曲2曲、ピアノ協奏曲5曲他の協奏曲を作曲した。ハ長調ヴァイオリン協奏曲は1858年、サン=サーンス23歳のときに作曲されたが、初演までに約20年が経ち、既に2番目に作曲された協奏曲が先に演奏、出版され、第1番となっていた。「黄色い王女」序曲当時の多くの芸術家のように、サン=サーンスもパリで流行ったジャポニズムの影響を受けた。1幕の喜歌劇「黄色い王女」は、3作目のオペラであり、1872年に初演された。画学生コルネリスは、自分で描いた肖像画の日本女性に夢中になり、従姉妹の自分に対する思いに気付かない。日本への夢の世界に入り、心を奪われるが、しだいに自分もレナを愛していることがわかる。弦楽のための交響曲 イ長調サン=サーンスは、13歳でパリ音楽院に入学し、ピアノとオルガンを専攻し、ほどなく音楽院の最高オルガン奏者賞を受賞した。まだ正式に作曲の勉強を始める前に、15歳で、4楽章構成のイ長調交響曲を試作した。この作品と、そして3年後に作られたもう1曲の交響曲は、サン=サーンスの3つの交響曲としては数えられていない。東京シンフォニアアットホームな雰囲気と高い芸術性を持って、あらゆる機会に対応した演奏を提供する、世界でもユニークな室内オーケストラ。あたたかく豊かな音色、いきいきとした表現力を特徴とし、音楽監督ロバート・ライカーの音楽への愛情を音であらわす。イマジネーション溢れる選曲とプログラム構成の楽しいコンサートが好評。定期公演として、弦楽のための交響曲、シンフォニアプラス、ナショナルセレナーデの各シリーズ、スペシャルイベント、音楽鑑賞教室などの活動を行っている。Camille Saint-Saëns (1835-1921)Introduced to the piano at age two, Saint-Saëns displayed incredible precocity and produced his first composition before he was three and a half. A multi-faceted intellectual, he was active throughout a long lifetime as a concert pianist and conductor, and the pre-eminent organist of Europe. He wrote musical criticism, served as president of the Société Nationale de Musique, travelled constantly and composed felicitously virtually until the time of his death at age 86. Saint-Saëns was one of the rare few musicians who became universally popular and substantially wealthy during his lifetime and as a result of his musical endeavours.Ouverture de La Jeunesse d’HerculeSaint-Saëns composed four tone poems, a formal innovation he introduced to France after the example of Liszt. The last and longest of the four, La Jeunesse d’Hercule (1877) portrays Hercules at the entrance to life seeing two roads open before him — one of pleasure, and one of virtue. Insensible to the seductions of nymphs and bacchantes, the youth chooses the path of struggle and combat.Concerto No. 2 for Violin & Strings in C MajorSaint-Saën wrote three violin concertos, two violon-cello concertos and five piano concertos, and other concerted works. The C major violin concerto was composed in 1858, when the composer was 23. Two decades were to pass before its first performance, by which time a second violin concerto had been already been played and published, and numbered as the first.Ouverture de La Princess JuaneLike many French artists of the time, Saint-Saëns was influenced by the Japonism movement then prevailing in Paris. His one-act opéra-comique La Princesse Jaune is the third opera he composed, and in 1872 the first to be staged.  Kornélis, a student, is too obsessed with his portrait of a Japanese girl to notice his cousin Lena's affections for him. Transported in a dream to Japan and at first enthralled, he eventually realises his love for her.Symphony for Strings in A Major, from Op. 55 Saint-Saëns was admitted to the Paris Conservatoire at the age of 13, where he specialised in piano and organ, soon winning the conservatoire’s top prize for organists. At the age of 15, even before beginning formal composition studies, he made his first essay at writing a symphony, a substantial of four movements in A major. This work, and a further symphony written three years later, were never included among Saint-Saëns’ three numbered symphonies.Tokyo SinfoniaA very different little orchestra, distinguished by rich sound, lively expression and friendly rapport with the audience, the Tokyo Sinfonia has won much praise for the imaginative programming and inviting presentation of its hugely enjoyable events. Lauded as “the most exciting orchestra in Japan,” the Tokyo Sinfonia embodies the warmth and immediacy of Maestro Robert Rÿker’s affectionate approach to music.