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[特講]秘伝 胡粉・岩絵具 PIGMENT LAB WORKSHOP Japanese Painting Workshop -Secret Behind the Gofun (shell powder) and Mineral Pigment

Description



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PIGMENT LAB WORKSHOPの公式ホームページがオープン致しました。
講座に関連する画材のご案内のほか、他の講座情報リストもスマートにご覧いただけます。
是非、PIGMENT LAB WORKSHOP公式ホームページもご活用ください。
下記リンク先の公式ページからも詳細をご覧いただけます。
[特講]秘伝 胡粉・岩絵具

PIGMENT LAB WORKSHOP opened the official website.
Latest information about workshops and materials are available there.
Please check our new website through the link below.
English Page
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「白を極め、色を操る〜色と粒子の質感性の美学〜」

天然由来の絵具を用いた絵画として知られる日本絵画ですが、かつて中国、ヨーロッパ等、世界のあらゆる国で用いられてきました。しかし産業革命以降、多くの国では粒子が均一で細かく、価格も手頃な合成顔料に置き換わっていきます。しかし日本においては、そうした当時の世界的潮流とは一線を画し、バインダーとしての膠がもたらす特性を活かし、顔料の質感性を重視した色材を発展させました。

その結果、顔料と膠との練り合わせや彩色の仕方など、独自の技術と道具を持つに至ります。

本講座では胡粉と岩絵具を中心に、日本で培われてきた技法を、理論と実践の両輪で学んでいきます。胡粉は日本絵画において「胡粉に始まり、胡粉に終わる」と言われる程、練り方や使用方法が重要視されてきました。通常、胡粉は「百叩き」と呼ばれる技法で練り合わせます。この講座で平安時代の絵師の一派「巨勢派」に伝えられて来た「百叩き」ではない、口伝でのみ伝えられてきた幻の練り技を学ぶとともに、胡粉を使用して中間色を調色する「具絵具」「具墨」も学びます。その他にも胡粉にまつわる様々な技法を紹介します。

岩絵具は一つの岩の塊を粉砕し、粒子の大きさで色の階調が選別されます。それ故、色の濃淡に加えて、粒子の大小が生み出す質感性も同居するなど、他の絵具にはない特長を有しています。また、彩色の方法も一風変わっており、画面に絵具を注ぎ込むように塗る「溜塗り」や「たらし込み」、物質性を活かした「彫り塗り」など、古くから伝わる技法と併せて最新技術まで幅広く紹介します。

以上のように、日本絵画の顔料に纏わる数々の技法を1日で学ぶ事の出来る、大変有意義な内容となっております。

日本画を描かれている方や日本画をこれから始める方はもちろん、日本画以外でこれらの素材を扱ってみたいと考えている方、携わる方にもお役に立てる講座です。知識があることで表現方法が広がっていく、そのような可能性をお客様にご提供いたします。この機会に是非ご受講下さい。


講座のキャンセルについて

チケットをご購入後、講座をご欠席される際は、必ずご連絡ください。
講座開催日の14日前までにご連絡いただける場合は、講座料をご返金いたします。
その際にかかる手数料はお客様のご負担となりますので、予めご了承ください。
14日前を過ぎますと、いかなる場合でもご返金をいたしかねますので、ご注意ください。
弊社都合で講座が開講できない場合は、その旨をお客様へご連絡し、原則お支払いいただいている講座代金を全額払い戻し致します。


講師
岩泉 慧

PIGMENT所長 画材エキスパート
京都造形芸術大学 博士号(芸術)
京都造形芸術大学日本画コース講師

2015年に絵画表現における膠使用方法の論文で博士号を取得。
PIGMENTや京都造形芸術大学にて膠を基点とした様々な画材の研究、指導を行いながら、アーティストとしても物質存在に関するテーマをコンセプトに活動を続ける。


If you are English speaker, please kindly purchase a workshop ticket through our official website and apply for English language support.
It is a service to interpret a lecture from Japanese to English.
PIGMENT official website :English Page

Master the White and Control the Color -The Aesthetics of Texture in Color and Particle-

Japanese painting is known as the painting that uses natural pigments. Back in time, these natural pigments were also used in China, Europe and other places in the world, but they were replaced by affordable synthetic pigment, whose particle is even and fine after the Industrial Revolution. In Japan, however, drawing the line between these mainstreams, painters utilized the characteristics of animal glue as a binder and developed the pigment that is focused on the texture. As a result, we now have unique techniques of coloring and materials such as the mixture of pigments and animal glues.
In this workshop, focusing on the gofun and mineral pigments, we will learn the techniques that have cultivated in Japan through both theory and practice. In Japanese paintings, just like the saying “Starts with gofun and ends with gofun”, much importance has been placed on how to knead the gofun and how to use them. Normally, gofun is kneaded in the technique called “Hyakutataki” (beating a hundred times). In this workshop, we will learn the technique not the Hyakutataki but the special one that has been handed down by word of mouth. Also, we will introduce the technique called Guenogu and Guzumi to create a neutral color with gofun and many other techniques related to gofun.
Mineral pigments are made by pulverizing a rock, and the color tone is determined according to the size of the particle. Thus, as well as the color depth, there co-exists the texture created by the small and large of the particle. It has a unique character that other paints do not have. The coloring is also interesting such as “Tamenuri”, “Tarashikomi” (marbling) and “Horinuri” (the technique where underdrawings in sumi ink is not painted over) and we will introduce widely from traditional techniques to the front-line techniques.

As you can see, this workshop is very fruitful, where you will be able to learn various techniques related to pigments of Japanese paintings in a day. This workshop is for anyone who paints Japanese paintings, who wishes to start Japanese paintings in the future and people who want to incorporate these materials into your work. We hope to offer knowledges to broaden your expression. Please do take part in.


About Cancellation
If you will not be able to attend the workshop after booking the ticket, please kindly contact us.
We can refund the workshop fee when you inform us your cancellation 14 days ahead of the workshop.
Please note that transfer fee will be at your expense.
If it is passed before 14 days, the workshop fee will not be refunded for any reason.
We will refund the full price when the class is canceled due to the company's circumstances.
Thank you for your understanding.







Sun Oct 6, 2019
1:00 PM - 6:00 PM JST
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Venue
Tickets
[特講]秘伝 胡粉・岩絵具 SOLD OUT ¥22,000
Venue Address
品川区東品川2丁目5−5 TERRADA Harbor One Bldg. 1F Japan
Organizer
PIGMENT LAB WORKSHOP
983 Followers