You are looking at the older event information at Mar 6, 2016, 1:02:43 PM.
Back to event page
Changes made to event description

Student promo code: studentlyf3

The Classroom Project mempersembahkan MADU DUA: Karya Alfian Sa'at.

Arahan: Arief Hamizan

Lakonan: Mia Sabrina Mahadir & Nik Waheeda


+++

“Senangnya dalam hati

Kalau Beristeri dua

Terasa dunia ini

Ana yang punya”

…………………………………………….

Dua wanita – satu yang tua, satu yang muda – hidup bersama di bawah satu atap. Mereka berkongsikan dapur yang sama, periuk yang sama, juga suami yang sama. Dalam bicara kita lihat mereka juga punya masalah yang sama, terperangkap dalam ruang yang sepatutnya dipunyai salah seorang sahaja. Madu Dua mengisahkan sebuah ikatan poligami yang mengetepikan naratif pihak lelaki, dalam pertelingkahan antara pemilikan dan dengki , dikahwinkan bersamanya kesakitan dan penyesalan.

Ditulis oleh Alfian Sa’at, antara karyawan tersohor Singapura, pementasan teater ini merupakan sebuah adaptasi revisionis kepada filem Madu Tiga oleh P. Ramlee, dengan ketelitian dan fokus yang lebih kepada suara seorang wanita.


Two women – one young, the other less so - share a house, a kitchen, a pot, and a husband. They share conversation, discovering frustrations and claustrophobia in a space each expected to own completely. Madu Dua is a tale of a polygamous marriage which dispenses altogether the male narrative in heady bouts of spite and verve, pain and regret.

Written by Alfian Sa’at, the Singaporean literary enfant terrible, this play is a revisionist take on P. Ramlee’s Madu Tiga, told with more attention and nuance to the female voice.


+++

#maduduaiium #tcpiium

FB Event Page: goo.gl/6hbttd